فضائل القدس، کتابی در فضیلت سرزمین قدس+دانلود نسخه خطی

پایگاه مطالعات عثمانی: نعمت الله چلبی، طلبه شیخ الاسلام سعدی چلبی افندی به هنگام فعالیت های بازسازی مجموعه مقدس مسجد الاقصی وظیفه دبیری این فعالیت ها را بر عهده داشت. او در این دوره از حیات خود مجموعه مشاهدات خود را به همراه مجموعه اطلاعاتی از تاریخ قدس و فضائل معنوی این مکان مقدس در کتابی تحت عنوان “فضائل القدس” جمع آوری کرد.

در این اثر منظوم مسائلی همچون تاسیس قدس از سوی سام بن نوح، بازتاسیس آن در دوره حضرت داود و حضرت سلیمان، خدمات حضرت دانیال و حضرت یحیی به این مکان مقدس، ، این قدس از سوی ابوعبیده جراح، خدمات عمر بن خطاب، عبدالمکل ابن مروان و صلاح الدین ایوبی به این مکان و مسائلی از این دست مورد بحث و اشاره قرار میگیرد. اصلی رتین بخش این متن که از اهمیت سندی بالایی برخوردار است تشریح فعالیت های بازسازی سلطان سلیمان قانونی در این مکان است که شامل فعالیت هایی همچون آوردن آب به این منطقه، بازسازی دیوارهای قلعه قدس، تعمیر مسجد اقصی و قبه الصخره است که همگی با زبان ادبی و مطنطن تشریح شده است. اثر همچنان اطلاعات قابل توجهی در خصوص وضعیت قدس در زمان نویسنده و پیش از حضور عثمانیان در آن سرزمین دارد که با در نظر داشتن مشاهدات نویسنده از سندیت قابل توجه برای تاریخ سرزمین قدس برخوردار است.

این اثر از سوی متخصصین نسخه پژوه ترک، یاسین جوشقون و مندرس ولی‌اوغلو بر اساس نسخه موجود در کتابخانه سلیمانیه استانبول به شماره ۴۴۴۶ تهیه شده و از سوی مجموعه میراث نسخ خطی وزارت فرهنگ ترکیه در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

این روزها که این سرزمین مقدس شاهد جنایت ضدبشری رژیم صهیونیستی است با امید به پیروزی مظلومان و مستضعفان و برای ارائه سندی از حقانیت مردم مظلوم فلسطین این کتاب مهم را تقدیم خوانندگان پایگاه مطالعات عثمانی میکنیم.

بر روی لینک زیر کلیک کنید:

Download (PDF, 109.25MB)

 

در همین رابطه بخوانید:

دانلود کتاب “تاریخ ترکیه” ترجمه سعید نفیسی

دانلود کتاب “امپراتوری عثمانی و دو رویه تمدن بورژوازی غرب”

کتاب مرجع “جای‌نام های عثمانی” + دانلود

میرالمحررین؛ اسماعیل حقی اوزون‌چارشیلی+ دانلود دوره ۵ جلدی تاریخ عثمانی

همچنین ببینید

انتشار کتابی جدید از گولپینارلی در ایران

پایگاه مطالعات عثمانی: یکی دیگر از کتابهای عبدالباقی گولپینارلی، استاد برجسته تاریخ تصوف و ادبیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *