سه کتاب جدید برای دو استاد بزرگ عثمانی‌پژوهی

پایگاه مطالعات عثمانی: در روزهای گذشته بازار نشر ترکیه شاهد انتشار همزمان سه کتاب جدید برای بزرگداشت دو استاد بزرگ حوزه مطالعات عثمانی خلیل اینالجیق و محمد گنچ بود.

نخستین مورد از این آثار کتاب «کتابشناسی آثار خلیل اینالجیق» است که از سوی بنیاد تاریخ ترک به قلم سراب شیمشک پادار در ۳۲۰ صقحه منتشر شده است. با توجه به این که نوشتاهرای مرحوم اینالجیق از ۱۹۴۰ به بعد از تنوع فراوانی برخوردار بوده و در کشورهای مختلف و نشریات متعدد منتشر شده و بعدتر از سوی انتشاراتی های مختلف در ویراست های متعدد منتشر شده است لزوم این اثر برای فهم حیات علمی و سیر دستاوردهای تاریخی مرحوم اینالجیق بسیار قابل توجه بود که با همت بنیاد تاریخ ترک منتشر شده است.

دو کتاب منتشر شده بعدی به زندگینامه علمی مرحوم محمد گنچ که با پژوهش‌های نیم قرنی خود درحوزه مطالعات عثمانی دستاوردهای فراوانی را در تاریخ اجتماع یو اقتصادی امپراتوری عثمانی برای جهان علم به ارمغان آورد اختصاص دارد.

نخستین مورد از این دو کتاب هب قلم عبدالله مسعود کوچوک کایا از سوی انتشارات اوتوکن منتشر شده است. در این کتاب مبسوط ۵۴۳ صفحه ای به صورت تفصیلی به سیر حرکت علمی مرحوم گنچ و دستاورهای او پرداخته میشود.
کتاب علاوه بر کتابشنسی تفصیلی ای که از آثار گنچ ارائه میدهد به ترتیب در فصلهای مختلف به زندگی شخصی او، سیر تولید آثار، روش شناسی پژوهش های گنچ، علوم اجتماع ید رپژهش های تاریخی به ویژه اقتصاد، ارزیابی پژوهش های گنچ بر اساس مکاتب پژوهشی مختلف، اکتشافات و نوآوری های علمی گنچ، مساله اخلاق اسلامی ترکی و روح عثمانی در آثار او و آلبوم و سالشمار حیات او میپردازد.

برای مطالعه فهرست و مقدمه این کتاب کلیک کنید:

Download (PDF, 1.16MB)

دومین اثر منتشر شده به افتخار مرحوم محمد گنچ کتاب «موری در مسیر حج» به قلم نویسنده شناخته شده ترک، بشیر آیوازاوغلو است. این کتاب نیز در ۲۸۰ صفحه سامان یافته از سوی بنیاد خدمت به فرهنگ ترکیه منتشر شده است.
در مقدمه این کتاب در مورد مرحوم گنچ میخوانیم: «گنچ بخش اعظم حیات ۸۷ ساله خود را در آرشیو عثمانی گذراند و در مصافی که با اسناد گردوخاک گرفته داشت توانست نه تنها جنبه های نادیده ای از تاریخ اقتصادی عثمانی را روشن کند بلکه صحنه های جدیدی از تاریخ کل عثمانی نیز روشن ساخت که باعث نظریات جدید در مطالعات عثمانی شد.»

 

در همین باره بخوانید:

محمد گنچ؛ مورخی که به بایگانی روح می‌بخشید

شیخ المورخین: خلیل اینالجیق

همچنین ببینید

کتابشناسی حیات و دوران عبدالحمید دوم +دانلود

پایگاه مطالعات عثمانی: سلطان عبدالحمید دوم که از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹ اداره دولت عثمانی را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *