انتشار کتابی جدید از گولپینارلی در ایران

پایگاه مطالعات عثمانی: یکی دیگر از کتابهای عبدالباقی گولپینارلی، استاد برجسته تاریخ تصوف و ادبیات ترکیه به فارسی ترجمه شد.

کتاب «مذهب‌ها و طریقت‌ها در ترکیه» عبدالباقی گولپینارلی از سوی داود وفایی در ۳۰۵ صفحه به فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات مولی منتشر شد.

این کتاب که در شمار کتابی های مرجع برای تاریخ مذاهب اسلامی و طریقت های اسلامی آناتولی در ترکیه به شمار می آید برای نخستین بار در سال ۱۹۶۹ در استانبول منتشر شده و از آن تاریخ بارها تجدید چاپ شده است. اثر در دو بخش مجزا به بررسی تاریخ مذاهب و طریقت های اسلامی میپردازد. در بخش نخست که اختصاص به تاریخ مذاهب دارد نویسنده ضمن بیان جنبه های تاریخی انشعاب مذاهب در ۱۴ فصل به بیان عقاید مذاهبی همچون شیعیان امامیه، اسماعیله، زیدیه، سلیمانیه، جارودیه، ظاهریه، وهابیت، مشبه، مجسمه، مرجئه، باطنیه، دروزیه و مذاهب مختلف اهل سنت میپردازد. در بخش دوم کتاب نیز که اختصاص به طریقت ها دارد نویسنده در ۵ فصل به تبیین تاریخ و مبانی معنوی طریقت هایی همچون قادریه، رفاعیه، کبرویه، شاذلیه، خلوتیه، گلشنیه، نقشبندیه و … می‌پردازد.

استاد داود وفایی پیش از این کتاب «عبدالقادر گیلانی؛ زندگی، آثار، دیدگاه‌ها» نوشته دلاور گورر را به فارسی ترجمه کرده بود.

از گولپینارلی تاکنون کتابهای همچون شرح مثنوی، ملامت و ملامتیان، در بیان ادبیات دیوانی، فهسرت متون حروفیه و مولانا جلال الدین: زندگی، فلسفه، آثار و گزیده ای از آنها با ترجمه دکتر توفیق سبحانی منتشر شده است.

در همین باره بخوانید:

اثری جدید برای شناخت جهان معنوی آناتولی

توفیق سبحانی؛ پلی سترگ برای ارتباط با تاریخ و فرهنگ عثمانی و ترکیه

علوی‌گری آناتولی، نمونه ای از دینداری مردمی: تاریخ، باورها و اعمال

جایگاه نماد ذوالفقار در دوره عثمانی

پیروان مذهب جعفری در استانبول؛ از عثمانی تا به امروز

همچنین ببینید

کتابشناسی حیات و دوران عبدالحمید دوم +دانلود

پایگاه مطالعات عثمانی: سلطان عبدالحمید دوم که از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹ اداره دولت عثمانی را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *