چهار لایحه مرزی بین ایران و عثمانی؛ چاپ دوم کتاب ملاحظات و محاکمات منتشر شد

پایگاه مطالعات عثمانی: انتشارات طهوری چاپ دوم کتاب «ملاحظات و محاکمات، چهارلایحه در تحدید حدود ایران و عثمانی» تالیف میرزا محبعلی خان ناظم الملک مرندی یکانلو را منتشر کرد. این کتاب که به عنوان جلد هفتم از مجموعه تاریخ ایران و عثمانی با تصحیح و پژوهش دکتر نصرالله صالحی منتشر شده است.

کتاب حاضر در سال ۱۳۹۶ با عنوان فرعی «دو لایحه در تحدید حدود ایران و عثمانی» منتشر شد. بعد از چاپ، پژوهش بیشتر درباره اثر ادامه یافت و امکان دسترسی به لوایح موجود در مرکز اسناد وزارت امور خارجه فراهم شد. اکنون، چاپ دوم با چهار لایحه و شش پیوست منتشر شده است. لوایح کتاب حاضر، حاصل برگزاری دومین کمیسیون تحدید حدود ایران و عثمانی است که در سال ۱۲۹۱ در استانبول برگزارشد. ابتدا نمایندگان دو دولت دعاوی خود را به صورت همزمان در قالب «لایحه» به زبان ترکی در ذیحجه ۱۲۹۲ به کمیسیون ارایه کردند. میرزا محبعلی خان از سوی هیئت ایرانی بعد از آگاهی از محتوای لایحه درویش پاشا، اقدام به نگارش لایحه ای در نقد و رد نوشته او کرد. وی در مدت اقامت در استانبول، سیاحتنامه خورشید پاشا را به دست آورد و «لاحقه»ای مبسوط در نقد و رد آن نوشت. محبعلی خان به این سه لایحه اکتفا نکرد و در نقد و رد رساله ی دیگری از درویش پاشا با عنوان «تحدید حدود ایرانیه»، لایحه ای به نام «تذئیل» نوشت. مورد اخیر چهارمین لایحه ی کتاب حاضر است.

میرزا محبعلی خان در هر چهار لایحه با روش‌های مختلف تلاش می‌کند تا تک تک ادعاهای درویش پاشا و خورشید پاشا را نقد و رد کند. از جمله با استناد به منابع مختلف عثمانی، به ادعاهای نمایندگان آن دولت پاسخ می دهد. او همچنین، با استناد به هویت اقوام و عشایر مناطق مرزی و نیز اسامی جغرافیایی مناطق مزبور به دفاع از حق حاکمیت ایران بر اراضی مورد ادعای نمایندگان عثمانی می پردازد. در مجموع، نویسنده ی لوایح، در دفاع از حقانیت ایران و رد ادعاهای نمایندگان عثمانی به خوبی از عهده برآمده است.

با انتشار کتاب حاضر، بخشی از اسناد ومنابع دست اول تاریخی منتشر نشده ی فارسی که به روابط ایران و عثمانی اختصاص دارد، در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

چاپ دوم این کتاب با اضافات و الحاقات جدید در ۴۶۰ صفحه قطع وزیری گالینگور به قیمت ۲۲۵۰۰۰ تومان در بازار کتاب پخش شده است.

 

از دکتر صالحی بخوانید:

مطالعات عثمانی در ایران

همچنین ببینید

کتابشناسی حیات و دوران عبدالحمید دوم +دانلود

پایگاه مطالعات عثمانی: سلطان عبدالحمید دوم که از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹ اداره دولت عثمانی را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *