انتشار روایتی دست اول از خاندان عثمانی در دوره هجرت: روزهای تلخ و شیرین زندگی من

پایگاه مطالعات عثمانی: کتاب «روزهای تلخ و شیرین زندگی من» در بردارنده خاطراتی از شادیه عثمان اوغلو دختر مرحوم سلطان عبدالحمید ثانی است که روانه بازار نشر شده است.

کتاب «روزهای تلخ و شیرین زندگی من» خاطرات شادیه عثمان اوغلو است که توسط نگین مددکار ترجمه و به همت نشر تاریخ ایران در ۱۹۲ صفحه با قیمت ۷۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

این خاطرات که با نام «Babam Abdülhemid Saray Ve Sürgün Yıllları» در ترکیه منتشر شده است علاوه بر این که روایتی جذاب و دست اول از وضعیت خاندان عثمانی در سالهای پس از هجرت از ترکیه را ارائه میدهد علاوه بر آن در پی پاسخی به مخالفان عبدالحمید و ارائه روایتی متفاوت از او است.  نویسنده به عنوان دختر سلطان عبدالحمید ثانی،تلاش کرده است تا خرده روایات در یاد مانده خود از خاندان عثمانی، وضعیت سیاسی آن روزگار و نوع مواجهه اعضای خاندان با وقوعات تاریخی را تشریح کند.

کتاب «روزهای تلخ و شیرین زندگی من» اینگونه آغاز می‌شود: چندین بار قصد نوشتن زندگی شخصی‌ام را کرده‌ام. اما نمی‌دانم چرا تابه امروز نتوانسته‌ام در این کار توقیق یابم. ادوار مهمی را دیده و از سر گذرانده‌ام. سفر اجباری به ایالات متحده آمریکا و آفتاب دلچست کالیفرنیا، اول بار حس نوشتن این خاطرات را در دل من بیدار ساخت. در آنجا تمامی زندگی‌ام، پدرم، میهنم، گذشته‌ام و روزهای تلخ و شیرین‌ام یک به یک در برابر چشمانم جان گرفتند.

کتاب خاطرات شادیه عثمان اوغلو از نوجوانی که شامل خاطراتش از پدر و دوران سلطنت او، پس از آن خلع عبدالحمید و تبعید او و پس از آن هجرت تمام خاندان عثمانی با تشکیل دولت جمهوری در ترکیه آغاز شده و در پایان با بازگشت شادیه سلطان به ترکیه پایان می یابد.

انتشار این اثر از منظر تاریخ دوره عبدالحمید و نیز روایت های زنانه از تاریخ عثمانی اقدامی ارزشمند است.

در همین باره بخوانید:

از شرلوک هلمز تا سفرنامه‌های آمریکایی: مجموعه کتاب‌های ترجمه شده برای سلطان عبدالحمید دوم

هشدار عبدالحمید به ماموران خود: اگر صهیونیست‌ها وارد بیت‌المقدس شوند، قطعاً تشکیل دولت می‌دهند

شخصیتی مهم در تاریخ اندیشه و سیاست عثمانی: شاهزاده صباح‌الدین

همچنین ببینید

یادداشتی از ایلبر اورتایلی؛ عبدالحمیدخان حاکم درایتمند ترک

پایگاه مطالعات عثمانی: این روزها بار دیگر بحث عبدالحمید دوم و مساله استبداد تبدیل به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *