کتابی جدید با موضوع احترام به اهل‌بیت در تمدن عثمانی

پایگاه مطالعات عثمانی: همزمان با فرارسیدن ایام ماه محرم،  در پی امضای تفاهمنامه‌ای با انتشارات کوثر در کشور ترکیه، کتاب شکوه ارادت که مبتنی بر پژوهشی انجام شده در بخش حکمت هنر “پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی” است،به بازار نشر ترکیه راه می یابد. این کتاب که حاصل سه سال پژوهش میدانی و کتابخانه ای محمدرضا محمدی نجات است درباره جلوه های محبت اهل بیت علیهم السلام در سنت هنر خوشنویسی عثمانی است. این کتاب در ۱۶۰ صفحه و قطع رحلی بزرگ توسط کوروش شبگرد طراحی و صفحه آرایی شده است.

آثار هنری موجود در این کتاب در شامل دو گروه آثار هنری خطاطی میشود: نخست آثاری که در هنرهای محیطی همچون مساجد، تکایا، درگاه ها و زاویه های دینی مورد استفاده قرار گرفته و دوم آثار هنری تابلو خط هایی که با نیت نشان دادن ارادت به اهل بیت در امپراتوری عثمانی تولید شده و تا کنون موجودیت خود را حفظ کرده است.

محمدرضا محمدی نجات، پدیدآورنده کتاب در بخشی از مقدمه خود بر اثر نوشته است: این کتاب در پاسخ به ندای وحدت مذاهب اسلامی به عنوان یک امر راهبردی تنظیم شده است، تلاشی است برای نشان دادن ملموس،عینی و قابل ارزیابی عمق احترام مذاهب اسلامی نسبت به یکدیگر به شکل عام و مذاهب اهل سنت و جماعت نسبت به اتباع اهل بیت و ائمه(ع) و رموز مذهبی آنها به شکل خاص در طی قرن های گذشته تا به امروز.
امپراطوری عثمانی به عنوان مدعی میراث داری خلافت اسلامی طی قرن ها حکومت و گسترش در قلمروز کشورهای اسلامی امروزین، میراث بزرگی از آثار اسلامی را برای جهان امروز به یادگار گذاشته است. تجربه کشورداری در گستره ای به وسعت شرق حاشیه جنوبی خلیج فارس تا سرزمین های حجاز و عراق و شامات و مصر و مغرب عربی و سرزمین های اسلامی بالکان علاوه برجا گذاشتن میراث ملموس، مجموعه ای از هنر مدیریت کلان و سیاست ورزی روادارانه نسبت به اقلیت ها و استفاده از ظرفیت های آنان را به یادگار گذاشته است.
این مهم از طریق ثبت هنرمندانه و با کیفیت آثار به جا مانده در موزه ها،کتابخانه ها،آرشیو ها،مجموعه های تاریخی و معماری بجا مانده از تاریخ عثمانی به انجام خواهد رسید.
این مجموعه بنا دارد تا ادای دین ساکنان این امپراطوری را نسبت به میراث اهل بیت در مناطقی که آثاری از ایشان و اصحاب گرانسنگشان باقی مانده است را بتصویر بکشد. در فز های بعدی و برای جلد های آتی کتاب بناست انعکاس این نگاه احترام آمیز به اهل بیت و اصحاب آنان در مجموعه بکر و دیده نشده از هنر،ادبیات،معماری،نگار گری، اسناد ،نقشه ها همچنین معارف اسلامی مذاهب متداول در گستره این امپراطوری به همراه تطبیق آنها با نمونه های واقعی موجود از میراث ملموس اهل بیت، به نمایش گذاشته شود.
تاکید اغنایی بر همگرایی ملت های منطقه و رجوع به ریشه ها،سرنوشت،منافع و تهدیدات
مشترک علی رغم تفاوت زبانی،نژادی و مذهبی یکی از مهمترین اهداف این پروژه است که در لایه های زیرین این روایت نغز تاریخی در تلاش برای رسیدن به آن هستیم.
برای این منظور نیازمند ثبت فرهنگ شفاهی،موسیقی محلی،فرهنگ عامه، یادگارهای تاریخی و هنری از قبیل بناهای معماری و لوحه های خطاطی ،مینیاتور، شعر و ادبَ مرتبط با اهل بیت علیه السلام هستیم.

همچنین ببینید

مجموعه آهنگ‌های سلاطین عثمانی (۱۶)؛ بوسه‌لیق سازنده

پایگاه مطالعات عثمانی: در ادامه معرفی آهنگ‌های ساخته شده توسط پادشاهان عثمانی به معرفی قطعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *