کتابی جدید در حوزه تاریخ دیپلماسی ایران و عثمانی

پایگاه مطالعات عثمانی: کتابی جدید در حوزه مطالعات تاریخ دیپلماسی مشترک ایران و عثمانی از سوی انتشارات یدی‌تپه استانبول منتشر شد.

احمد آجار، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ دوره متاخر عثمانی در کتاب خود که با عنوان “دیپلماسی عثمانی – ایران: تاسیس سفارت عثمانی در تهران”  منتشر شده است به بررسی مرحله ای مهم از تاریخ دیپلماسی عثمانی و همچنین دورانی حیاتی از تاریخ دیپلماسی مشترک دو کشور میپردازد.

پروفسور دریا اورس، سفیر کنونی ترکیه در ایران در مقدمه ای که برای این کتاب نوشته است حوزه مورد بحث کتاب را از موضوعات کمتر توجه شده در مطالعات تاریخی ترکیه دانسته و بر ضرورت و اهمیت این موضوع تاکید کرده است.

پروفسور اورس در مقدمه خود نوشته است: آجار در این اثر خود ضمن ارائه سیری گذرا از تاریخ ۵۰۰ ساله روابط اداری، نظامی، سیاسی و دیپلماتیک دو دولت ایران و عثمانی مرحله گذر از نمایندگی های موقت بین دو دولت به سفارت دائمی را با تمام جزئیاتش مورد توجه قرار داده است. این مرحله به معنای آغاز مرحله روابط مستمر، مداوم و کاراتر بود.

سفیر ترکیه در تهران در مقدمه خود بر این کتاب با تاکید بر این که این پژوهش از آنجا که برای نخستین بار تاریخ یکی از سفارتخانه های عثمانی در کشورهای دیگر را تا این حد دقیق، علمی و  گسترده مورد پژوهش قرار داده است اثری قابل توجه و دست اول است ادامه میدهد: برای فهم وضعیت دیپلماسی فعلی به چنین آثاری که حقایق پنهان شده در قفسه های آرشیوی را بازیابی میکند نیاز وافری وجود دارد. این اثر آجار که در نتیجه تلاش طاقت فرسایی به دست آمده است در راستای تامین چنین نیازی همواره جایگاه خاصی را به خود اختصاص خواهد داد.

این کتاب هفته گذشته در ۲۹۶ صفحه از سوی انتشارات یدی‌تپه در استانبول منتشر شد.

 

در همین رابطه بخوانید:

اثری نو در حوزه فهم خاورمیانه پس از فروپاشی عثمانی

بازچاپ کتابی جذاب در حوزه مطالعات عثمانی: شرق‌شناسی تصادفی در سرزمین‌های عثمانی

انتشار دو کتاب جدید در تاریخ اجتماعی عثمانی

همچنین ببینید

پادشاهان عثمانی| اورخان غازی – قسمت اول

پایگاه مطالعات عثمانی: اورخان غازی فرزند عثمان غازی، موسس دولت عثمانی است و تاریخ تولد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *