انتشار دو کتاب جدید در تاریخ اجتماعی عثمانی

پایگاه مطالعات عثمانی: بازار کتاب ترکیه در دو هفته گذشته شاهد انتشار دو اثر قابل توجه در حوزه مطالعات تاریخ اجتماعی عثمانی با تاکید بر شهر استانبول بود. در ادامه شرحی کوتاه از این دو کتاب ارائه خواهد شد.

استانبول دوران محمود دوم از چشم یک واعظ ایرلندی

روبرت والش، واعظ ایرلندی در دوران محمود دوم (حاکمیت ۱۸۰۸ – ۱۸۳۹) به عنوان واعظ سفارت انگلستان در استانبول راهی این شهر شده و برای سالهای طولانی مقیم این شهر شد. او در دوران اقامتش در استانبول دیده های خود را به صورت مدون تنظیم کرده و به این ترتیب منبع قابل توجهی برای دسترسی به تحولات جامعه آن روز استانبول فراهم آورده است.

او در یادداشهای خود به موضوعات قابل توجهی همچون از میان بردن اجاق ینی چری و تحولات متعاقب آن در جامعه استانبول، مساله شورش های یونان، آتش سوزی های گسترده ای که در استانبول اتفاق می افتاد و نیز زندگی روزمره شهروندان این شهر اشاره کرده است.

از مهمترین نقاط قابل توجه این اثر مردم‌نگاری او و گزارشی است که عادات و رسوم مردم عادی در محافل جمعی و نیز اعیان و اشراف دارد. او با استفاده از قلمی ادیبانه تصویری روشن و رسا از استانبول ارائه کرده است.

کتاب در ۶۵۶ صفحه در قطع رقعی با ترجمه و اضافات زینب رونا از سوی انتشارات کتاب (kitapyayinevi) منتشر شده است.

سورها و درب های استانبول

کتاب دوم که با همراهی شهرداری کلانشهر استانبول منتشر شده است اختصاص به سورها و درب های تاریخی استانبول دارد.

کتاب “سورها و درب های استانبول” که به قلم مراد بلگه نوشته شده است کتابی تحقیقی و در عین حال توصیفی از دیروز و امروز استانبول است. بلگه تلاش میکند تا ضمن بیان اهمیت حیاتی سور استانبول و درب های در حیات اجتماعی و سیاسی استانبول را به جنبه های اجتماعی و تاثیرات آنها در بدنه اجتماعی این شهر اشاره کند.

این کتاب، کتابی تاریخی  و برای راهنمایی در راستای فهم جزئیات تاریخی و جذابیت های منطقه شبه جزیره تاریخی شهر است. خصوصا تشریحی که بلگه از منطقه کاراکوی و غلطه سرای که درب استانبول به روی غرب بود از اهمیت قابل توجه برخوردار است.

کتاب در ۲۹۰ صفحه قطع مجله ای از سوی انتشارات “کولتور” منتشر شده است.

همچنین ببینید

رویای ناکام سفر به استانبول برای دو هنرمند بزرگ غرب؛ داوینچی و میکل‌آنژ

پایگاه مطالعات عثمانی: تاریخ هنر و فرهنگ اروپا قطعا بدون اشاره به نام میکل آنژ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *