کتاب

یک کتاب جدید در حوزه عثمانی‌پژوهی؛ روابط عثمانی- قاجاریه و بازتاب آن بر عراق(۱۸۲۳-۱۸۴۳)

پایگاه مطالعات عثمانی: کتاب “روابط عثمانی- قاجاریه و بازتاب آن بر عراق(۱۸۲۳-۱۸۴۳م)” با ترجمه دکتر مهدی جمالی‌فر و دکتر حیدر اشرف آل طه منتشر شد.

این کتاب ترجمه­ «العلاقات العثمانیه-القاجاریه وانعکاسها علی العراق(۱۸۲۳-۱۸۴۳)» تالیف  دکتر جمیل موسی­ النجار، تاریخ ­پژوه معاصر عراقی و از استادان دانشگاه مستنصریه‌ عراق است.

کتاب “روابط عثمانی- قاجاریه و بازتاب آن بر عراق(۱۸۲۳-۱۸۴۳م)” همچنان که از عنوان آن برمی آید،  مربوط به یک دوره­ کوتاه میان سال‌های ۱۸۲۳ تا ۱۸۴۳م/ ۱۲۳۸-۱۲۵۹ق است. دورانی که از قرارداد ارزروم اول آغاز شده و به شروع گفتگوها برای قرارداد دوم ارزروم از سال ۱۸۴۳م خاتمه می­‌یابد. قراردادی که در سال ۱۸۴۷م/ ۱۲۶۳ق امضاء شد.

کتاب “روابط عثمانی- قاجاریه و بازتاب آن بر عراق(۱۸۲۳-۱۸۴۳م)” علاوه بر یک بحث مقدماتی درباره­ پیشینه روابط ایران و عثمانی از اوایل صفویه تا سال ۱۸۲۳م/ ۱۲۳۸ق در پنج فصل سامان یافته است که عبارتند از:

فصل اول: معاهده ارزروم ۱۸۲۳م/ ۱۲۳۸ق نخستین گام در تحول روابط.

فصل دوم: ادامه­ مسیر تحول به سوی معاهده­ی ارزروم دوم.

فصل سوم: حادثه کربلا در سال ۱۸۴۳م/ ۱۲۵۹­ق پیامد تحول.

فصل چهارم: محاصره­ شهر کربلا و کشتار مردم.

فصل­ پنجم: ‌پیامدهای ­حادثه ­کربلا.

مولف در این کتاب پس از بیان پیشینه روابط ایران وعثمانی به بحث دربارۀ زمینه ها وعلل انعقاد معاهدۀ ارزوم اول و نیز بررسی مفاد آن می پردازد. در ادامه تداوم مشکلات در روابط دو طرف را شاهدی بر نقص معاهدۀ ارزروم اول و نیاز دو طرف به عقد قراردادی جدید به حساب کرده در ادامه بیان می‌­کند که تنش شدید میان دو حکومت (قبل از انعقاد دومین معاهده) باعث شد تا دولت‌های انگلیس و روسیه جهت حفظ توازن سیاسی بین ­المللی به میانجیگری میان آنها پرداخته و نهایتا کمیته‌­ای چهارجانبه جهت رفع مشکلات طرفین تشکیل دهند.

مولف در ادامه اظهار می­‌دارد که حمله نیروهای نجیب‌پاشا به شهر کربلا در اوایل سال ۱۸۴۳م/ ۱۲۵۹ق، اعتراض شدید و اهمال چهارماهه ایران در ارسال نماینده به ارزروم را در پی داشت که فعالیت کمیته چهارجانبه را تا می سال ۱۸۴۳م/ ربیع الثانی۱۲۵۹ق به تعویق انداخت. نگارنده در ادامه مباحث خود واقعه حمله به کربلا را شرح داده و به بررسی پیامدهای آن پرداخته است.

کتاب در ۱۳۹ صفحه از سوی انتشارات شیمیار تهران منتشر شده است.

دکتر جمیل موسی­ النجار، نویسنده کتاب  روابط عثمانی- قاجاریه و بازتاب آن بر عراق(۱۸۲۳-۱۸۴۳)، در سال ۱۹۵۵میلادی در شهر نجف اشرف متولد شده تحصیلات خود را تا پایان دوره کارشناسی در کشور عراق گذراند. او  دوره کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه قاهره در کشور مصر به پایان رسانده است. وی متخصص تاریخ عراق در آخرین دوره­ عثمانی است و تا کنون ده‌­ها مقاله و ۱۶ عنوان کتاب در زمینه تاریخ معاصر عراق و فلسفه تاریخ تالیف کرده است.

همچنین ببینید

پادشاهان عثمانی| اورخان غازی – قسمت اول

پایگاه مطالعات عثمانی: اورخان غازی فرزند عثمان غازی، موسس دولت عثمانی است و تاریخ تولد …

یک نظر

  1. تقدیر و تشکر فراوان از سایت وزین مطالعات عثمانی برای اعلام انتشار این کتاب مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *